Загальні рекомендації щодо виконання письмових робіт дитиною з дисграфією.

(для батьків та педагогів)

  1. Розділяйте одне велике завдання на кілька маленьких.

Наприклад, є вправа з української мови: “Прочитайте текст, підкресліть іменники, вставте пропущені літери”. В одному завданні – відразу три. Для дисграфіків потрібно складати завдання таким чином: Пункт 1. Прочитайте текст”. Дитина прочитала текст. Далі – Пункт 2. Вставте пропущені літери” – вона вставила. І третє завдання – “Підкресліть іменники”. Тоді їй буде легше впоратися з вправою.

  1. Супроводжуйте завдання візуалізацією– тобто образами. Щоб допомогти мозку дитину зрозуміти, про що це взагалі.
  2. Завдання, в яких потрібно вибрати один варіант з п’яти, – протипоказані. Для дисграфіків – максимум три варіанти (і то, це складно). Краще два. З двох варіантів дитина може вибрати, з п’яти – ні.
  3. Виділяйте іншим шрифтом щось важливе (тобто давати інший образ). Наприклад, у завданні важливо вивчити якесь слово. Цю фразу потрібно виділити іншим шрифтом: Прочитайте текст ізапам’ятайте це слово. Цей виділений образ буде для дитини маркером, який полегшить сприйняття.
  4. Не викликати до дошки для виконання письмової роботи: дайте індивідуальне завдання.
  5. Не примушуйте кілька разів переписувати домашнє завдання – це викликатиме невпевненість та збільшення кількості помилок.
  6. Не давайте вправи на виправлення попередньо допущених помилок: дитина з дисграфією має добре розвинуту зорову пам’ять і мимовільно запам’ятовує неправильне написання.
  7. Бажано на деякий час відмовитись від оцінок в зошиті червоним кольором. Помилки виправляйте олівцем або блакитною ручкою.
  8. Якщо ви задаєте додому прочитати текст або багато написати, порадьте батькам, щоб дитина це зробила не в один прийом, а з перервами, розділив текст на частини.
  9. Вчити дитину писати диктанти: по-перше текст читаємо повністю, запитуємо, які в ньому є орфограми (якщо потрібно, пояснюємо). Потім читаємо перше речення, запитуємо про розділові знаки або пояснюємо їх. Далі дитина по звуках промовляє складні для неї слова і тільки після кількаразового прочитання речення записує частинами з промовлянням усіх особливостей написання та розділові знаки. Диктанти потрібно писати тільки індивідуально!

Вправи для подолання дисграфії

Для подолання дисграфії під час корекційної роботи доцільно систематично виконувати спеціальні вправи на подолання відповідного типу розладу письмового мовлення.

Вправа «Коректурна проба»

Це дуже просте та наочне завдання. Його сенс полягає в наступному: учень щодня по 5-6 хвилин працює над задачею – викреслює у запропонованому фрагменті тексту певні букви. Доцільно, щоб шрифт був великим, причому спочатку варто обирати по 1 букві, а потім поступово ускладнюючи, обирати по 2 та більше букв.

Для ефективності вправи перехід на наступний рівень складності має відбуватися не раніше, як за 5-6 днів.

Вправа «Опиши картинку»

Запропонуйте учню описати зображення кількома фразами. Причому головна умова – кожне наступне речення має збільшуватись на 1 слово у порівнянні з попереднім, повторюючи попередній фрагмент.

Приклад завдання: Діти грають

____  _____ на ________ (діти грають на вулиці)

____ _____ на____ з____ (діти грають на вулиці з м’ячем)

_____ _____ на ___ з ____у ____ (діти грають на вулиці з м’ячем у футбол)

Вправа «Пишемо вголос»

Сенс завдання полягає в тому, що учень все, що пише, промовляє вголос. При цьому читати вголос треба так, щоб кожна буква була промовлена виразно і голосно. Для дисграфіків досить складне завдання дописати слово до кінця, тому обов’язково потрібно промовляти слова максимально чітко.

Вправа «Пропущені літери»

Ця вправа розвиває уважність і навички письма у дитини. Для її виконання необхідно на основі готового фрагменту скласти новий текст, де пропущені букви. Завдання школяра – заповнити пропуски відповідними літерами.

1.Приклад тексту:

Яка красива наша місцевість. Біля школи росте великий парк. Тут багато дубів, кленів , тополь. Є також веселі берізки, зелені туї і ялинки. Щороку восени і навесні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам’ятника « Невідомому солдату» великий квітник. Влітку там ростуть троянди, айстри, тюльпани, півонії. Швидко перелітають з квітки на квітку бджоли. Вони п’ють солодкий сік.

Приклад завдання:

Яка крас_ва наша міс_евість. Біля шк_ли росте велики_ парк. Тут ба_ато дубів, кле_ів , т_поль. Є також ве_елі берізки, зел_ні туї і ялинки. Щороку восени і нав_сні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам’ят_ика « Невід_мому солдату» ве_икий квітник. Влітку т_м ростуть троянди, а_стри, тю_ьпани, пів_нії. Швидко пе_елітають з квітки на квітку б_жоли. Вони п’ють соло_кий сік.

2.Вставити буква «а – я» в словах:

Св…то, шп…к, од…г, с…д, с…дь, ш…рф, н…сінн…

3.Запиши слова, вставляючи букви з або с:

…лово, …уб, …уп, …има, …олити, …амети, …ин, …ім.

4.У словах переплутані склади. Прочитай слова правильно:

Ба-шу (шуба), ска-ма, ста-па, жка-ло, ли-сто, ска-пра.

 5.Виправь та запиши правильно речення:

Мишка шматок потягнула шинки.

Семен сіно. скосив

У зелене Лізи плаття.

У заглядає віконце сонце.

Вправа «Лабіринт»

Проходження лабіринтів відмінно розвиває велику моторику та увагу у дітей. До того ж такі завдання учні молодшого та середнього шкільного віку виконують із задоволенням!

Головна умова – лінія, що з’єднує початок та кінець лабіринту, має бути невідривна, причому в процесі виконання дитина має змінювати положення руки, а не аркуша.

Приклад завдання “Лабіринт”

Вправа «Лабіринт з літер або чисел»

Запропонуйте школярам роздруківки, де лабіринт утворений певними буквами чи цифрами, з яких необхідно утворити суцільний ланцюжок.

Ця вправа надзвичайно корисна при оптичній дисграфії. Виконання завдань такого формату буде сприяти кращому запам’ятовуванню та розпізнаванню букв та цифр за відповідними параметрами.

 

Приклад завдання «Лабіринт з літер чи чисел»

Ігри для попередження дисграфії

Причиною виникнення дисграфії можуть стати соціально-психологічні фактори, один з яких – брак спілкування. Тому, залучаючи відповідні ігрові форми, можна ефективно та невимушено розвивати мовлення та усунути психологічні причини дисграфії.

Гра «Допитливий»

Мета: розвиток фонематичних здібностей, навичок структурування речення та уяви.

Хід гри: вчитель пояснює принцип гри, показує зразок та називає звук, з якого будуть починатися слова у реченні.

Після цього вчитель озвучує питання та кидає м’яча школяреві. Учень має спіймати м’яча та відповісти так, щоб всі відповіді починатися з узгодженої літери.

Приклад:

Гра «Будь уважним»

Мета: навчитись визначати кількість звуків у слові.

Хід гри: педагог, кидаючи м’яча, вимовляє слово. Дитина, яка впіймала м’яча, визначає кількість звуків у слові.

На початковому етапі доцільно називати слова, які складаються не більше як з 4 звуків, поступово ускладнюючи завдання. Такий формат навчання дозволяє у захопливій формі напрацювати навичку зіставлення букв і звуків.

Гра «Я знаю п’ять слів»

Мета: розвивати координацію рухів, напрацьовувати навичку підбору слів, що починаються на певну літеру.

Хід гри: дитина називає по черзі п’ять слів на певну букву (чи з чергуванням) та одночасно з промовлянням слова, підбиваючи м’яч руками в установленій вчителем послідовності.

Приклад:

Гра «Знайти слово»

Мета: напрацювання навички пошуку та синтезу інформації у текстовому форматі.

Хід гри: роздайте школярам попередньо підготовані роздруківки, в яких із запропонованих складів вони мають зібрати «приховані» слова. Гру доцільно проводити на швидкість, поступово ускладнюючи завдання.

Приклад:

Приклад роздруківки для гри «Знайти слово»

Використані джерела:

  1. https://naurok.com.ua
  2. https://vseosvita.ua
  3. https://www.slideshare.net