Для мовної зарядки і для автоматизації звуків у логопедичної практиці часто використовуємо чистомовки. Варіанти використання чистомовок  дуже різноманітні: – промовляння по черзі, колективно; – з різним  емоційним забарвленням голосу; від імені казкових героїв; – з використанням м’яча чи масажного м’ячика.

А-а-а- котика нема.

Е-е-е –де наш котик , де?

У-у-у – мишку з’їв малу.             

І-і-і –спить він на печі.

И-и-и- бачить гарні сни.

О-о-о-не будіть його.

І-і-і – тихо, миші всі!



Ить-ить-ить заєць в полі аж тремтить.

Ем-ем-ем він сховався за кущем.

Уха-уха-уха довгі в нього вуха,

Їх-їх-їх не сховати зайцю їх!

 

 

 

 



Язик угору ша, ша, ша 

Наша Маша хороша.

Язик донизу са, са, са

Укусила в ніс оса. 

             

 

 



Жа, жа, жа ми побачили вужа.

Жу, жу, жу по галявині ходжу.

Жи, жи, жи мені допоможи.

Жі, жі, жі гострі ножі.

 

 



Че-че-че – бабуся калачі пече.

Ча-ча-ча – дай, бабусю, калача.

Чі-чі-чі – їж, будь ласка, калачі.

 



Зу-зу-зу погодуй козу.

За-за-за йди додому, коза.

Зу-зу-зу я їй сіна привезу.

Зі-зі-зі стрибаю на одній нозі.

 

 



Ди-ди-ди ‒  каченята до води,

Иця-иця-иця назустріч їм лисиця.

Ити-ити-ити каченят не треба вчити:

Юсь-юсь-юсь ‒ вони з розбігу в воду ‒ плюсь!



Ла-ла-ла- Алла дівчинка мала.

Ли-ли-ли- в гості ми до неї йшли.

Ло-ло-ло- в Алли тісто підійшло.

Ла-ла-ла- пирогів вона спекла.

Ллє-ллє-ллє- чаю Аллочка наллє.

Лі-лі-лі- ось лимони на столі.

Лю-лю-лю- дуже кисле не люблю.



Ра-ра-ра- дуже рада дітвора.

Ар-ар-ар- вранці підем на базар.

Ро-ро-ро- доберемось на метро.

Ру-ру-ру – знаю я веселу гру.

Ру-ру-ру- в зоопарку кенгуру.

Ру-ру-ру- риє кріт собі нору.

Ру-ру-ру- заєць обідрав кору.

Ра-ра-ра- закінчилася наша гра.



Ічка-ічка-ічка- ось глибока річка.

Ачка-ачка-ачка- пливе по річці качка.

Єчки-єчки-єчки- знесла вона яєчки.

Чат-чат-чат- навиводить дитинчат.

Чить-чить-чить- плавати качок навчить.

Ічці-ічці-ічці-попливуть разом по річці.



Чок-чок-чок-ось червоний бурячок.
Чу-чу-чу-я капусту посічу.
Щок-щок-щок-в чавунці зварю
борщок.
Чний-чний-чний-ми зварили борщ
смачний.



Ло-ло-ло-снігом землю замело.

Ля-ля-ля-стала білою земля.

Лі-лі-лі-ось замети чималі.

 

 

 

 



Ги-ги-ги – пече Гануся пироги.

Га-га-га – з’їв шматочок пирога.

Іг-іг-іг – ой, гарячий пиріг!

Ік-ік-ік – рота я опік.