Дизартрія -це порушення вимовної сторони мовлення, яке виникає внаслідок органічного ураження центральної нервової системи.

Це тяжкий розлад усієї мовленої діяльності. При дизартрії порушується не тільки звуковимова майже усіх груп звуків, але і просодична сторона мовлення: голос, інтонація, темп, ритм.

Причинами виникнення дизартрії є різні шкідливі фактори, які можуть впливати: внутрішньоутробне під час вагітності (вірусні інфекції, токсикози, патологія плаценти), в момент народження (затяжні або стрімкі пологи, викликають крововилив у мозок немовляти) і в ранньому віці (інфекційні захворювання мозку і мозкових оболонок: менінгіт, менінгоенцефаліт та ін.)

Дітей з дизартрією зараз дуже багато, особливо часто в практиці зустрічаються діти з стертою формою дизартрії. І у них теж часто зустрічається підвищена слинотеча, особливо це помітно при мовному навантаженні.

Що таке гіперсалівація?

Гіперсалівація це рясна слинотеча.

Гіперсалівація може бути пов’язана з підвищеним слиновиділенням, але найчастіше вона є причиною того, що слина, яка утворюється, просто вчасно не проковтується. При дизартрії все відбувається саме так.

Корекційна робота з подолання гіперсалівації у дітей.

Застосовуються як традиційні, так і нетрадиційні прийоми для подолання такого неприємного симптому дизартрії.

Вчимося ковтати слину.

1. Дитину вчать підсмоктувати слину з зімкнутими губами, а потім вчать ковтати її. Спочатку це робиться з закинутою головою, а потім в нормальному положенні.

2. Дитині постійно робиться нагадування про необхідність проковтування слини перед промовою або перед артикуляційних вправою.

3. У деяких випадках використовується
промочування рота серветкою.

4. У дитини з діагнозом дизартрія дуже часто рот відкритий. Тому ії вчать тримати рот закритим, якщо вона не розмовляє і не приймає їжу.

5. На індивідуальному занятті при роботі з дитиною з діагнозом дизартрія логопед спеціально робить паузи, щоб дитина могла проковтнути слину.

6. Важливо навчити дитину з гіперсалівацією диференціювати відчуття сухого і мокрого підборіддя.

Вправи артикуляційної і мімічної гімнастики, що сприяють зменшенню гіперсалівації. 1.Імітація позіхання, жування, ковтання з закинутою головою. (Жування і ковтання рекомендується проводити з закритим ротом).

2. «Пташенята» ( «Віконечко»). Відкрити рот широко і утримувати його в такому положенні протягом 3-5 секунд. Закрити рота. Мова при виконанні вправи спокійно лежить на дні ротової порожнини. Утримувати рот відкритим протягом 5-10 секунд.

3. «Вусики». Утримувати губами смужку паперу, трубочки для коктейлю різних діаметрів, дерев’яний або металевий шпатель, бульбашки з-під ліків різних діаметрів.

4. «Товстун – худенька». Надування обох щік одночасно. Втягування щік в ротову порожнину при відкритому роті і зімкнутих губах.

5. «Кульки». Надувати поперемінно щоки 4-5 разів.

6. «Вправа для йогів» – рот відкритий, дитина обертає язиком напередодні рота, потім логопед пропонує йому ковтнути слину.

Активізація м’язів з використанням меду або хлібного кульки.

1. Покласти на кінчик язика хлібний кульку (подрібнені вітаміни, накапати з піпетки 1-2 краплі сиропу), із зусиллям зробити ковтальні руху.

2. На кінчик язика капнути крапельку меду. Виконувати вправу «Годинники» або робити рухи язиком вперед-назад.

Проголошення голосних: а, е, і на твердій атаці для активізації м’язів м’якого піднебіння.

-а а а; е е е; і і і;

-ае, ае, ае; ЕА, ЕА, ЕА; АІ, АІ, АІ; ЕІ, ЕІ, ЕІ;

-АЕІ, АЕІ, АЕІ.

Дуже корисно при гіперсалівації жування і ковтання твердої їжі (твердих овочів і фруктів, сушок, сухариків).

Полоскання при гіперсалівації.

Деякі фахівці пропонують використовувати полоскання порожнини рота травами (настоєм шипшини, кори дуба). Це можливо, якщо у дитини немає алергії. Поетапне полоскання горла мінеральною водою, рідким киселем, кефіром, густим киселем.

Для подолання гіперсалівації активно застосовується логопедичний масаж

Проводиться точковий масаж в області підщелепної ямки, вказівним пальцем легкі вібруючі руху під підборіддям протягом 4-5 секунд.Проводиться точковий масаж в поглибленнях під язиком, в двох точках одночасно (див. Малюнок).

Масаж здійснюється за допомогою вказівного, середнього пальця або зонда. Обертальні рухи виконуються проти годинникової стрілки, не більше 6-10 секунд. Рухи не повинні завдавати дитині дискомфорт.

Масаж при гіперсалівації
Масаж по точкам.
Знайти паралельні точки під козелками вух, там, де сходяться щелепні кістки (правильно знайдені точки болючі). Вказівними пальцями робимо кругові рухи по точках протягом 5 хвилин за годинниковою стрілкою (2,5 хвилини – з відкритим ротом, 2,5 хвилини з закритим ротом) і 5 хвилин проти годинникової стрілки (аналогічно).

Масаж м’якого піднебіння. Погладжують і розминають руху пальцем по середній лінії твердого та м’якого піднебіння від верхніх різців до увулі для отримання вираженого глоточного рефлексу.

Кріотерапія в подоланні гіперсалівації. Нетрадиційним методом подолання гіперсалівації є кріотерапія.

Цей метод грунтується на тому, що гіперсалівація часто пов’язана зі зниженою чутливістю, тобто дитина не відчуває, що у нього накопичилася слина і йому треба ковтнути. Кріотерапія використовується для підвищення чутливості. Цей метод дає результат не у всіх випадках і вимагає декількох місяців роботи, але безпечний і не травматичний.

Розташування активних точок в області губ.
Дана вправа полягає в почерговому прикладанні шматочки льоду до розташованих по контуру губ шести точках (показано на малюнку). Тривалість утримування шматочки льоду на точках може коливатися від п’яти секунд до 1 хв. Дінаміка подолання гіперсалівації при дизартрії багато в чому залежить від ступеня вираженості мовного порушення і самого симптому. У дітей з ДЦП гіперсалівацію долати складніше, ніж у дітей з стертою формою дизартрії. У деяких випадках надмірна слинотечу можна просто зменшити, але не усунути зовсім, але боротися з цим неприємним явищем варто.
Особливу увагу хочу звернути на випадки, коли гіперсалівація є фізіологічним явищем. Це період прорізування молочних зубів у дітей. У дитини до 2 років слину можуть текти струмком. І чим молодша дитина, тим сильніше вони течуть, але після 2 років саливація зазвичай приходить в норму і не повинна турбувати дитину і батьків. Якщо у дитини старше двох років постійно тече слина, на це варто звернути увагу. Якщо при цьому є і затримка мовленнєвого розвитку, варто обов’язково звернутися до невролога і логопеда.