Гра «Картинки»

Дітям на короткий час показується картинка. Потім картинка забирається і малюкам необхідно описати те, що було зображено на картинці, як можна більш докладно.

Гра «10 відмінностей»

Хороший варіант ігрових картинок для дітей, це – «знайди 10 відмінностей». Цей варіант можна ускладнити. Спочатку показати для запам’ятовування одну картинку (приблизно півхвилини), потім показати другу. Дітям необхідно сказати що змінилося.

Гра «Запам’ятай зоопарк»

Дитині викладають на огляд кілька м’яких іграшок (для дошкільника не більше 7). Протягом 30 секунд необхідно запам’ятати їх розташування. Після цього дитина відвертається, а дорослий змінює місцями іграшки. Малюк повертається назад і розповідає що змінилося.

Гра «Портрет»

З групи вибирається ведучий. Його вигляд необхідно запам’ятати. Після чого, ведучий виходить за двері і там що-небудь змінює у своєму образі. Він повертається, і діти вгадують, що змінилося в його зовнішності. Те ж саме можна зробити з лялькою чи будь-якою іншою іграшкою.

Гра «Опис»

Гарна і невимушена гра для розвитку пам’яті у дітей. Після того як ви прогулялися зі своїм малюком в парку і прийшли додому, спробуйте згадати разом цікавий об’єкт, який ви бачили або незвичайну людину, що проходила повз вас. Починайте називати те, що вам запам’яталося в цій людині або предмети по черзі. Хто більше ознак назве той і переміг.

Гра «Танцювальний гурток»

Ця гра розвиває рухову пам’ять у дітей. Під веселу музику дорослий показує дітям який-небудь рух. Наприклад, присідає, встає і розводить руки в сторони. Малюкам необхідно його повторити. Рухи можна ускладнювати і навіть придумати цікавий танець.

Гра «Спробуй, повтори!»

Беремо рахункові палички. Дорослий викладає з них певну композицію і дає час дитині її запам’ятати. Потім малюк повторює цю композицію зі своїми рахунковими паличками. Можна помінятися ролями. У цій грі можна використовувати не тільки рахункові палички, а й монетки, намистинки, сірники.

Вправа «Малюнок по пам’яті»

Видайте дитині аркуш паперу й олівець. Дорослий показує яку-небудь картинку протягом приблизно 30 секунд. Малюк її запам’ятовує і перемальовує на листок. Бажано щоб картинки були намальовані тільки простим олівцем (це для початку), а зображення на них було простим (наприклад, квадрат). Безумовно, необхідно ускладнювати завдання. Для цього можна:

  1. Показувати для відтворення кілька малюнків відразу
  2. Ускладнювати самі малюнки
  3. Дати фарби або кольорові олівці і показувати кольорові малюнки.
  4. Показувати не конкретні (малюнок стільця), а абстрактні (лінія зигзаг) зображення.

Вправа «Знайди схоже»

Перед дитиною лежить картка із зображенням. Необхідно її запам’ятати. Потім цю картку прибирають і надають 9 інших карток, які схожі з попередньою і 1 яку дитина запам’ятовувала. Завдання – знайти ту картку, яка запам’ятовувалась на початку. Ускладнити для дітей цю гру просто, збільшуючи кількість карток в кожному показі.

 

Гра «Запам’ятовування абракадабри»

«Зараз я назву вам кілька слів,  і ми разом придумаємо цікаву розповідь. Називатися наша розповідь буде «Абракадабра». 7-10 слів. Для початку повільно повторіть їх дітям, а потім разом спробуйте пов’язати у розповідь.

Орієнтовні слова для розповіді:

Їжачок, дерево, ріка, мило, гребінець, машина, сонечко, чашка, ваза, мавпочка.

Миша, літак, олівець, кошик, груша, окуляри, телефон, пташка, книга, квітка.

 

Гра «Снігова куля»

Діти пригадують, як збільшується куля, коли її котити до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повторює це слово і додає своє, наступний повторює два попередніх і додає своє і т.д.

 

Гра «Піктограми»

Слід починати з коротких речень, добре зрозумілих дитині, наприклад:\ кішка п’є молоко; книжка лежить на столі; капуста росте на городі; дівчинка сміється. Пікто­грами малює викладач. Потім діти за його малюнками відтворюють речення. З чотирьох років дитина сама мо­же малювати піктограми.

 

Гра «Магазин»

Ведучий просить дитину «сходити в магазин» і пропонує запам’ятати всі предмети, які необхідно купити, Починаючи з 2-3 предметів, постійно збільшуємо їх кількість. У цій грі корисно поміняти ролі.

 

Гра «Здогадайся, що це?»

Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає які-не-будь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якогось із предметів, нехай опише, який він був на дотик (холод­ний чи теплий, важкий чи легкий, твердий чи м’який і т.д.).

Можливий перелік предметів: тенісний м’яч, шматок хутра, ложка, годинник, дерев’яний кубик, гумка, прапорець, фломастер.

 

Гра «Повтори навпаки»

Дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон — ніс — ліс (ліс — ніс — сон); слон — біль — міль; ніч — піч — річ; сир — мир -вир; око — лоб — вухо і т.д.

 

Гра «Тінь»

Із групи дітей вибирають двох. Одна дитина — «мандрівник», друга — його «тінь». Решта — «глядачі».

«Мандрівник» іде через поле, а за ним на 2-3 кроки позаду його «тінь», яка намагається скопіювати рухи «манд­рівника». Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: пострибати на одній нозі, зупинитись: подивитись попідруки.

 

Гра «Запам’ятай рухи»

Ведучий показує дітям рухи, які складаються з трьох-чотирьох дій. Діти повинні повторити ці дії спочатку в тому порядку, а якому показував ведучий, а потім у зво­ротному.

Пропоновані рухи:

Присісти — встати, підняти руки — опустити.

Підняти руки долонями догори («збираю дощик») — повернути долоні донизу — опустити руки вздовж тулуба — підняти руки у різні боки.

відставити праву ногу вправо — приставити. Відставити ліву ногу вліво — приставити. Присісти — встати — повернути голову вліво, прямо і т.д.

 

Гра «Розрізані картинки»

Для проведення гри слід використовувати 2 картинки. Одна ціла, інша – розрізана по прямих лініях. Можна взяти для гри ілюстрації до казок, календарики, листівки.

Запропонуйте дитині зібрати картинку, використовуючи зразок. Потім зразок потрібно прибрати, а дитину попросити зібрати картинку з пам’яті.

Гра «Асоціації»

Запропонуйте дитині кілька слів і нехай дитина підбере до них прикметники. Наприклад, лялька – гарна, чарівна, чорнява, усміхнена. Прикметники не повинні повторюватися.
ЛЯЛЬКА –
МАМА –
РІКА –
ДЕРЕВО –
ДРУГ –
ІГРАШКА –
СУП –
СТІЛ –
ХАТА –
ЛИСТОК –
НЕБО –

Запишіть усі слова за дитиною і пограйте в цю гру навиворіт. Називайте прикметники, які сказала дитина для опису того чи іншого слова, а вона повинна відгадати вказане слово.

 

“Каскад слів”.

Підготувати список 8 – 10 слів, які добре знайомі дитині. Розташувати їх, як показано нижче.

  • Вогонь.
  • Будинок, молоко.
  • Кінь, гриб, голка.
  • Півень, зошит, асфальт, сонце.
  • Дах, пень, вода, свічка, школа.
  • Олівець, машина, крейда, сіль, брат, хліб.
  • Орел, гра, дуб, син, пальто, сніг, стіл.
  • Метро, сон, яблуко, дитина, вулиця, сестра, риба, книга.
  • Квадрат, малюнок, ліс, вітер, дідусь, папір, урок, пенал, апельсин.
  • Сік, портфель, тигр, мопед, лимон, кіт, собака, альбом, дядько, кактус.

Запропонувати дитині повторювати з вами ці слова. Починайте з першого слова, потім називайте друге, дитина повторює в цій же послідовності, потім три слова і так далі (інтервал між словами – 1 секунда). Коли дитина не зможе повторити визначений словесний ряд, зачитайте їй таку ж кількість слів, але в іншій послідовності (для цього потрібно підготувати інший список слів).

Якщо в другій спробі дитина впоралась з цим словесним рядом, то переходите до наступного ряду, і так доти, доки дитина і в другому прочитанні не зможе відтворити задану кількість слів.

Та кількість, яку дитина може відтворити з вами, є обсяг її слухової короткочасної пам’яті на слова.

 

Загальні рекомендації для зміцнення спостережливості і пам’яті

  • Уважно подивіться на знайомий предмет, потім, закривши очі, образно уявіть його собі в подробицях. Відкривши очі, ще раз погляньте на нього і зазначте, які деталі були вами випущені.
  • Вивчений предмет спробуйте намалювати з пам’яті. Потім виявіть, що забули намалювати.
  • Опишіть із пам’яті риси добре знайомої людини. Спостерігаючи за цією людиною під час зустрічі, уточніть не помічені вами риси її обличчя.
  • Подивіться на 7—15 дрібних предметів, а після з пам’яті опишіть їх.
  • Спробуйте добре роздивитися предмет, що падає. Потім опишіть його якомога точніше.
  • Огляньте кімнату, запам’ятайте, що в ній знаходиться. Потім закрийте очі й уявіть образ побаченого в подробицях.
  • Згадайте голос та інтонацію фрази знайомої вам людини й спробуйте із закритими очима уявно знову почути її. Потім повторіть фразу вголос, а під час зустрічі з цією людиною порівняйте “оригінал” з імітацією.

 

Правила ефективного запам’ятовування

  • Заучуй з бажанням знати і пам’ятати.
  • Став за мету запам’ятати надовго.
  • Користуйся смисловими опорами, смисловими групуваннями — хто добре обґрунтовує, той добре запам’ятовує.
  • Починай повторювати до того, як тема почала забуватись.
  • Заучуй і повторюй невеликими шматками.
  • Краще вчити по 1 годині 7 днів, ніж 7 годин поспіль в 1 день.
  • Після математики вчи історію, після фізики — літературу, пам’ять любить контраст.
  • Коли вчиш — записуй, малюй схеми, графіки, зображуй карикатури, порівнюй із тим, що знав раніше — дій!
  • Не вчи віршів стовпчиками. Короткі заучуй одразу, довгі — розбивай на шматки.
  • Коли закриваєш книжку, чимшвидше, не чекаючи повного заучування, намагайся відтворити зміст. Якщо щось забув, не підглядай, а спробуй пригадати.
  • Якщо отримав завдання у вівторок, а відповідати потрібно в п’ятницю, не чекай, коли буде четвер: вивчи одразу, а напередодні тільки повтори.
  • Зрідка використовуй мнемотехніку — штучні прийоми, що полегшують запам’ятовування. Кольорів спектру, наприклад, допоможе не забути фраза: “Чепурний пузатий жук з’їв барвистий свіжий фрукт”.

 

 

Використані джерела:

  1. https://dityinfo.com,
  2. http://autta.org.ua,
  3. https://bilochka31.org.ua,
  4. https://www.0462.ua/,

http://ru.osvita.ua